Skip to main content

Een goede webdesigner kiezen is niet alleen van het grootste belang tijdens het bouwproces, maar ook vooral achteraf. Een website is namelijk nooit af, en achteraf wil je ook kunnen terugvallen op een partner die je met raad en daad bijstaat. Dit zijn 10 vragen die je jouw webdesigner zeker moet stellen alvorens ermee in zee te gaan.

Waar kan ik je portfolio vinden?

Elke webdesigner heeft zijn eigen stijl en expertises. Om te ontdekken waar een webdesigner in uitblinkt kan je best zijn of haar portfolio raadplegen. Vaak krijg je zo al snel een idee van de omvang van de projecten (zijn het simpele informatieve websites of gaat het om complex maatwerk) en het stijlgevoel van de webdesigner. Wordt er gewerkt met veel visueel beeldmateriaal, of ligt de focus net eerder op het informatieve gedeelte.

Hoe wordt de scope afgebakend?

De opdracht “maak een website” is simpel, maar er komt altijd meer bij kijken dan oorspronkelijk gedacht. Wie gaat het design maken of aanleveren? Welke pagina’s en functionaliteiten bevat de website? Moet er een cookiemelding worden geïmplementeerd? Wie voorziet de juridische tekst voor de algemene voorwaarden?

Zorg ervoor dat er een concreet plan wordt opgesteld, zo kan er achteraf veel discussie worden bespaard. “We hebben het niet besproken, maar ik had verwacht dat de webdesigner een volledig op maat gemaakt reservatieformulier ging uitwerken voor mijn restaurant, maar nu wil mijn webdesigner dat niet doen zonder extra te rekenen”. Dit soort situaties vinden maar al te vaak plaats, vaak met grote discussies tot gevolg. Zorg ervoor dat je webdesigner alles vooraf vastlegt in een concreet plan waar jullie beiden op kunnen terugvallen.

Wie is verantwoordelijk voor de teksten, afbeeldingen en andere inhoud?

In het plan moet ook worden vermeld wie de teksten, afbeeldingen en andere inhoud zal voorzien voor de website. Meestal is het aan de klant om dit aan te leveren, maar sommige webdesigners bieden ook copywriting en eventueel zelfs fotografie aan als extra diensten.

Wat is de doorlooptijd?

Uiteraard wil je zo snel mogelijk kunnen uitpakken met je fonkelnieuwe website, maar in veel gevallen gaat het om een arbeidsintensief proces dat wel wat tijd vraagt. Wees sceptisch over webdesigners die je website de volgende dag al willen opleveren. Er is genoeg tijd nodig om het plan op te stellen, de informatiearchitectuur op papier te zetten, de website technisch uit te werken, feedbackrondes in te plannen, etc.

Een gemiddelde website kan in 1-3 maanden worden opgeleverd.

Maak je responsive websites die goed werken op alle moderne browsers?

Het merendeel van de internetgebruikers bezoekt websites via een mobiel apparaat zoals een tablet of smartphone. Het is dan ook van het grootste belang dat de lay-out van jouw website naadloos schaalt tussen al deze verschillende schermformaten (responsive design) en dat alle functionaliteiten goed blijven werken. Vraag je webdesigner hoe er wordt omgegaan met responsive design en verifieer het antwoord door websites uit zijn/haar portfolio ook effectief te testen op mobiele apparaten.

Wat is het prijsmodel en de betalingsstructuur?

Op de vraag “hoeveel kost mijn website” zal geen enkele webdesigner meteen kunnen antwoorden zonder eerst meer info te krijgen over je wensen en noden, maar elke webdesigner heeft wel een eigen prijsmodel en betalingsstructuur. Moet het volledige bedrag vooraf worden betaald, zijn er verschillende betaalschijven, hoeveel tijd is er om te betalen, etc. Zorg ervoor dat je vooraf precies weet waar je je op financieel vlak aan kan verwachten.

Hoeveel revisierondes zijn er inbegrepen?

Na enkele weken zwoegen en zweten krijg je van je webdesigner eindelijk het eindresultaat te zien, maar… het is niet precies wat je zelf in gedachten had. In dat geval heb je vaak recht op een of meerdere revisierondes waarin je naar hartenlust feedback kan geven op de website. Zorg ervoor dat je vooraf weet hoeveel revisierondes er zijn en wat voor feedback je precies nog mag doorgeven zonder dat er extra voor wordt aangerekend.

Wat gebeurt er na oplevering?

Het opleveren van je website is pas het begin, want dat is het moment waarop de hele wereld aan de slag kan gaan met jouw website. Vroeg of laten duiken er nog technische foutjes of andere tekortkomingen op. Hoe gaat je webdesigner daarmee om? Krijg je enkele maanden garantie waarbij technische foutjes worden gladgestreken, of wordt er steeds gefactureerd aan een uurtarief?

Vraag je webdesigner ook naar zijn/haar beschikbaarheid om ook na oplevering te blijven sleutelen aan jouw website in het geval van gewenste uitbreidingen.

Welke maatregelen worden er genomen om mijn website veilig te houden?

Het bouwen van websites is een multidisciplinair proces. De meest voor de hand liggende disciplines zijn design en programmeren, maar er zijn ook heel wat andere noodzakelijke vaardigheden vereist zoals kennis van SEO, digital marketing, communicatie en ook zeker en vast security.

Vraag je webdesigner welke maatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat je website veilig is en dat ook blijft. Een website die 100% veilig is bestaat niet, maar het is wel belangrijk dat er best-practices worden gehanteerd.

Wie is verantwoordelijk voor de webhosting?

Zolang jouw website niet online staat op een cloud server, kan niemand ermee aan de slag. Vraag je webdesigner wie verantwoordelijk is voor de hosting. Veel webdesigners bieden dit aan als extraatje, maar informeer dan ook naar de prijs (niet alleen voor het eerste jaar, maar ook voor verlengingen) en specificaties (hoeveel bandbreedte, hoeveel opslagruimte, wat gebeurt er bij bezoekerspieken, etc).

Conclusie

Dit zijn slechts 10 vragen die je jouw webdesigner zou moeten stellen, maar ik kan nog makkelijk 100 andere vragen bedenken. De kern van het verhaal is vooral dat je heel wat tijd gaan spenderen met je webdesigner, dus neem zeker de tijd voor een kennismakingsgesprek waar jullie elkaar beter kunnen leren kennen. Net zoals iedereen heeft ook een webdesigner een eigen “comfortzone”, dus tijdens zo’n gesprek is het zowel voor jou als klant als voor de webdesigner belangrijk om te achterhalen of jullie een goede match zullen zijn.

Ik sta alvast open voor een gezellig kennismakingsgesprek!