Skip to main content

“Hoeveel kost een WordPress website” is ongetwijfeld een van de eerste vragen die ik hoor van klanten, en helaas moet ik steeds het meest gehate antwoord ooit geven: “het hangt ervan af”.

De goedkoopste manier om een eigen website te lanceren voor je onderneming is om zelf de handen uit de mouwen te steken en een eigen website te bouwen. Maar net zoals bij alles is het uiteindelijke eindresultaat afhankelijk van je eigen technische kennis, de tijd die je wil steken in het leren beheersen van de vereiste technieken, je eigen gevoel voor design en gebruikservaring en nog heel wat extra zaken die komen kijken bij het bouwen van een website (performance, SEO, security, hosting, DNS, SSL, etc).

Veel ondernemers kiezen er dus nog steeds terecht voor om het maken van een website uit te besteden, en in veel gevallen wordt gekozen voor WordPress om de kosten laag te houden. Maar wat kost een WordPress website nu precies?

Wat kost een WordPress website

Het krachtige WordPress-systeem is gratis te gebruiken, maar daarmee heb je nog geen website. WordPress kan je zien als de motor, maar zonder aantrekkelijke carrosserie heb je nog niet veel om mee uit te pakken. En naast een mooie carrosserie wil je ook wat handige opties, zoals cruise control en een achteruitrijcamera.

In WordPress spreken we uiteraard niet over carrosserie en opties, maar over thema’s en plugins.

Thema

Het thema dat je kiest bepaalt de algemene look-and-feel voor je website. Wie een beperkt budget heeft of zelf geen specifieke eisen heeft op het vlak van design, kan simpelweg en WordPress thema kiezen uit de gigantische collectie van beschikbare thema’s. Voor een thema betaal je doorgaans een 50 a 60 euro, al dien je er wel rekening mee te houden dat je de licentie regelmatig dient te vernieuwen zodat je ook updates krijgt voor je thema (belangrijk voor de prestaties en security van je website). Er bestaan ook gratis thema’s, maar de mogelijkheden zijn vaak érg beperkt.

Heb je een bepaalde visie voor ogen op het vlak van design en wil je daar niet van afwijken, dan kan je ook kiezen voor een volledig op maat gemaakt thema. In dat geval werk je samen met een designer om eerst een statisch prototype uit te werken. Eens dat is goedgekeurd, gaat de developer aan de slag om het design te vertalen naar code. Afhankelijk van de specifieke eisen en de complexiteit van je ontwerp, variëren de kosten vaak van 2.000 euro tot wel 10.000 euro voor een webshop.

Plugins

WordPress bevat standaard al heel wat functionaliteiten, maar de echte kracht van het platform zit in de vele plugins waarmee je eenvoudig extra functionaliteiten toevoegen. Een online reservatiesysteem nodig? Klaar! Wil je graag je laatste Instagram-posts tonen op je homepage? Kinderspel!

Veel plugins zijn gratis te gebruiken, maar vaak zitten bepaalde functionaliteiten vergrendeld achter een ‘paywall’. In de meeste gevallen dien je dan een jaarlijkse kost te betalen om de plug-in te gebruiken en up-to-date te houden. Meestal betaal je voor een jaarlicentie op een plugin 50-100 euro per jaar (afhankelijk van het type plugin).

Houd dus altijd een deeltje van je budget achter de hand voor het geval je een of meerdere premium plug-ins nodig hebt.

De website bouwen

Zelfs wanneer je een kant-en-klaar thema gebruikt, kan er héél veel tijd kruipen in het configureren van dat thema. Afbeeldingen moeten worden aangepast, content moet worden toegevoegd, extra functionaliteiten moeten worden ingesteld, er moeten koppelingen worden gelegd met payment providers, er moet een back-up oplossing worden opgezet, er dienen maatregelen te worden genomen om de website snel en veilig te houden, etc.

Hoeveel tijd er kruipt in het bouwen van de website hangt opnieuw sterk af van je eigen wensen. Wil je enkel een informatieve website met een kort woordje uitleg over je bedrijf en een contactmogelijkheid, dan kan er snel en goedkoop worden gewerkt. Wil je een complexe webshop met extra functionaliteiten en honderden producten, dan wordt de omvang van het project al een stuk groter.

Domeinnaam en webhosting

Een kost die je áltijd hebt (ook wanneer je een ander systeem gebruikt dan WordPress), is de kost voor je domeinnaam (jaarlijks) en webhosting (maandelijks of jaarlijks).

Domeinnaam

De domeinnaam registreer je steeds voor een jaar en dat kan je doen bij verschillende bedrijven. Een eerlijke prijs is 20 euro per jaar voor een standaard TLD (zoals .be of .nl). Wil je een premium tld (zoals .rocks of .blog), dan gaan daar vaak extra kosten mee gepaard. In sommige gevallen kan zo’n domeinnaam enkele honderden of duizenden euro’s kosten.

Wil je een domeinnaam die iemand anders reeds heeft geregistreerd, dan kan je proberen om die domeinnaam over te kopen, maar houd er rekening mee dat dergelijk “vastgoed” vaak met een serieus prijskaartje gepaard gaat.

Webhosting

Om ervoor te zorgen dat je website dag en nacht bereikbaar is, wordt deze gehuisvest (’gehost’) op een server. Die server heeft ook energie, opslagruimte, een internetverbinding en andere componenten nodig en die zijn nu eenmaal niet gratis. Je betaalt dus ook een maandelijkse of jaarlijkse kost voor de ‘hosting’ van je website.

Kies niet zomaar voor de goedkoopste hosting partner. Bespaar jezelf heel wat kopzorgen en betaal wat meer voor een krachtige en veilige server. Zo slaap je beter en je verliest geen opportuniteiten omdat je website weer eens offline is.

Conclusie

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is de kostprijs afhankelijk van enkele factoren, waaronder:

  • Kies je voor een bestaand thema (50-60 euro), of laat je een thema volledig op maat maken (2.000 tot 10.000 euro)
  • Heb je specifieke plug-ins nodig (gemiddeld 50 euro per jaar voor een plugin)
  • De domeinnaam (kies je voor een simpele .be of wil je graag een premium TLD zoals .rocks, .blog of .shop)
  • Webhosting (gemiddeld 20 euro per maand voor kwalitatieve webhosting)

Heb je een idee voor een website en ben je benieuwd welk budget je moet voorzien, aarzel dan niet om me even te contacteren.