Skip to main content

Vind je ook steeds een nieuw excuus om de lancering van je website uit te stellen? Een knopje dat een andere kleur moet krijgen, een “nice-to-have” functionaliteit die er toch zéker moet zijn, en hmm, misschien eens alle teksten herschrijven om te kijken hoe dat uitpakt? Gedaan met smoesjes, lanceer je website NU!

“Als je je niet schaamt om de eerste versie van je product, dan heb je te laat gelanceerd”, zei Reid Hoffman (oprichter van LinkedIn) ooit. Die quote begrijp je pas echt wanneer je jouw eigen website lanceert. Je vindt steeds wel een imperfectie of een functionaliteit die je nog zeker wil toevoegen voordat je de website trots aan de wereld toont. Begrijpelijk, want je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken. Hoe besluit je wanneer het tijd is om te lanceren?

MVP: Minimum Viable Product

Je ziet het maar al te vaak: een bedrijf werkt aan een product met werkelijk álle functionaliteiten, om er achteraf achter te komen dat de consument eigenlijk niet zat te wachten op al die extraatjes. Resultaat: jarenlang tijd en geld verspild aan het ontwikkelen van overbodige services, met als gevolg een financiële put die niet meer te dichten is.

Daarom kiezen moderne bedrijven ervoor om te werken aan een Minimum Viable Product, een versie van het product dat net genoeg functionaliteiten bevat om bruikbaar te zijn voor de consument, maar zonder eventuele uitbreidingen en extraatjes. Het doel is om het product zo snel mogelijk in de handen van de consument te krijgen, en op die manier feedback te verzamelen om het product steeds beter te maken.

Done is better than perfect

Heb je liever een degelijke website die dagelijks dankbaar wordt gebruikt door honderden klanten, of een perfecte website die nooit het licht ziet?

Een goede website is nooit af. Het is zoals een kunstwerk, op een bepaald moment moet de kunstenaar gewoon – vaak tegen zijn of haar intuïtie in – besluiten om het penseel neer te leggen en het werk te tonen aan de wereld.

Het heeft geen zin om te wachten tot je website “af” is, maar wanneer lanceer je dan wel? Het is belangrijk om vooraf een lijst te maken van must-haves en nice-to-haves. Met andere woorden: maak een lijst van alle functionaliteiten die de eerste versie van de website sowieso moet hebben (must-haves) en een lijst met functionaliteiten die wel leuk zouden zijn, maar niet per se vereist zijn voor de goede werking van het product.

We nemen een webshop als voorbeeld.

Must haves

  • Overzichtspagina met alle producten
  • Voor elk product een detailpagina
  • Functionaliteit om producten toe te voegen aan een winkelmandje
  • Afrekenscherm met betaalmogelijkheid
  • Bestelbevestiging via mail

Nice to haves

  • Dashboard waar de klant kan inloggen om een overzicht te vinden van zijn/haar bestellingen
  • Functionaliteit om producten toe te voegen aan een verlanglijstje
  • Functionaliteit om mensen een mail te sturen wanneer een bepaald product terug op voorraad is
  • Animaties om de website wat op te leuken
  • De integratie van een nieuwsbrief
  • Integratie van social media
  • Een uitgebreide ‘over ons’ pagina

Zoals je ziet heeft een basic website niet veel nodig om bruikbaar te zijn. Toch wachten klanten soms maanden om hun webshop te lanceren, gewoon omdat het “nog nét niet perfect is”. En wanneer alle openstaande taken werden afgerond, duiken er opnieuw tientallen andere zaken op, met een nieuw uitstel tot gevolg. Zonde, want als webshop kan je pas geld beginnen verdienen wanneer je shop live staat. Geen tijd te verliezen dus!

Uiteraard is het allemaal niet zo zwart/wit en er moeten altijd nuances worden gemaakt. Wat voor de ene klant een “must-have” is, is voor de andere klant een “leuk extraatje voor moest er nog tijd en budget zijn”.

De key takeaway is echter dat het belangrijk is om er vrede mee te hebben dat de eerste versie van je website niet perfect zal zijn. Het heeft dus ook geen zin om de lancering van de website steeds uit te stellen tot alles wel perfect staat. Lanceer zo snel mogelijk, maar zorg er uiteraard wel voor dat elke functionaliteit die aanwezig is wel goed werkt. Lanceren met weinig functionaliteiten is niet hetzelfde als nonchalant en lui zijn, integendeel. Het is een manier om zo snel mogelijk feedback te kunnen verzamelen van je doelgroep zodat je de website steeds verder kan verfijnen.

Laat een reactie achter