Skip to main content

Met WooCommerce kan je snel en efficiënt een webshop bouwen, maar bij het lanceren van een webshop komt alsnog heel wat kijken. Controleer met onderstaande checklist of je klaar bent voor lancering!

Technisch

  • Configureer het betaalsysteem (bijvoorbeeld via Mollie of Stripe)
  • Maak je gebruik van SSL (staat er een slotje naast de domeinnaam in je browser)?
  • Wordt je website snel ingeladen? Heb je een plugin geïnstalleerd voor afbeeldingsoptimalisatie?
  • Kunnen gebruikers een account aanmaken en inloggen?
  • Als gebruikers hun wachtwoord vergeten zijn, kunnen ze dan een nieuw wachtwoord opvrragen?
  • Heb je een manier ingesteld om automatisch op de hoogte te worden gebracht wanneer er een technisch probleem is met je website?
  • Heb je de WooCommerce app geïnstalleerd op je smartphone zodat je onderweg ook op de hoogte blijft van nieuwe bestellingen?
  • Heb je afspraken gemaakt met je technische partner voor het onderhoud van je website (uitvoeren van updates, snelheidsoptimalisaties, security audits, etc)
  • Als je jouw betaalsysteem in de testmodus hebt gezet, vergeet het dan niet om te zetten naar de ‘live/production’ versie alvorens je de site lanceert.
  • Heb je een tijdelijk wachtwoord op je website gezet? Vergeet het dan niet uit te schakelen voordat je de site lanceert.
  • Verwijder eventuele placeholders en dummy content (blogberichten, reacties, producten, etc).
  • Heb je alle plugins die je niet meer nodig hebt, gedeactiveerd en verwijderd?
  • Draaien de plugins en thema’s op de laatste nieuwe versies?
  • Maak je gebruik van een gespecialiseerde mailserver, zodat mails niet in de spam van klanten belanden?
  • Heb je gecontroleerd of alle knoppen (in de header, footer, etc) werken? Druk op alle knopjes!
  • Heb je overbodige pagina’s verwijderd, zoals de “Downloads” sectie in het klantendashboard?
  • Is er een 404-pagina ingesteld? Dit is de pagina die mensen te zien krijgen wanneer ze navigeren naar een pagina die niet (meer) bestaat.

Producten

  • Heb je alle producten toegevoegd, en is alle informatie (omschrijving, prijs, categorie, tags, afbeeldingen) up-to-date?
  • Heb je voor de producten de juiste belastingstarieven ingesteld?
  • Heb je voor variabele producten (bijvoorbeeld een t-shirt met meerdere maten en kleuren) ook de juiste prijzen ingesteld per variatie?
  • Gebruik je voorraadbeheer? Is je voorraad up-to-date?

Verzenden

  • Heb je ingesteld aan welke landen je levert?
  • Heb je voor elk land minstens één verzendmethode ingesteld?
  • Heb je gratis levering ingesteld vanaf een bepaald bestelbedrag?
  • Heb je getest of de gratis verzending correct wordt geactiveerd en of de prijzen van de verzendmethoden kloppen?

Testing

  • Ga via een incognitovenster naar je webshop en plaats een bestelling via een eigen e-mailadres (dat je nog niet eerder hebt gebruikt op je website)
  • Controleer of je als klant een bevestigingsmail krijgt van de bestelling
  • Controleer als de bestelling goed binnenkomt in het WordPress dashboard
  • Indien je een integratie hebt met bepaalde postbedrijven, controleer dan of je succesvol een verzendlabel kan opvragen
  • Krijgen klanten aan automatische mail wanneer je hun product hebt verzonden?
  • Heb je getest of het online betalingssysteem werkt door zelf een bestelling te plaatsen en te betalen?

Marketing

  • Heb je het gebruik van cadeaubonnen ingeschakeld? Kunnen mensen deze cadeaubonnen ook kopen via je webshop?
  • Heb je analytics tools geconfigureerd, zoals Meta Pixel en Google Analytics?
  • Zijn er social media icons aanwezig op je website, en linken ze naar de juiste pagina’s?
  • Heb je overwogen om een ‘lanceringskorting’ te geven? Is de korting goed geïmplementeerd?
  • Kunnen mensen zich makkelijk inschrijven op je nieuwsbrief, zodat ze op de hoogte blijven van nieuwe producten en aanbiedingen?

Design

  • Is je website makkelijk in gebruik? Toon je website aan een vrijwilliger en vraag om bepaalde acties uit te voeren (“zoek een bepaald product”, “plaats een bestelling”, “ga naar je klantendashboard”, “annuleer een bestelling”, “neem contact op”) en bestudeer het gedrag van de vrijwilliger. Wordt elke actie makkelijk voltooid, of moet de vrijwilliger veel te lang rondklikken om te vinden wat hij/zij zoekt?
  • Wordt je website ook goed weergegeven op kleine schermformaten (tablets en smartphones)
  • Heb je de website getest op verschillende browsers (Edge, Chrome, Firefox, Safari)?

Klantenservice

  • Krijgen klanten een duidelijke bevesting en e-mail met de vervolgstappen na het plaatsen van de bestelling?
  • Kan een klant een bestelling wijzigen en/of annuleren?
  • Staan je contactgegevens duidelijk op de website?
  • Is er een contactformulier? Heb je getest of berichten via het contactformulier ook goed in je mailbox belanden?

Overige formaliteiten

  • Heb je de algemene voorwaarden toegevoegd?
  • Heb je een privacybeleid ?
  • Is er een cookiemelding?
  • Staan je bedrijfsgegevens duidelijk op de website?
  • Heb je een manier om klanten facturen en creditnota’s te sturen?

Heb je alle bovenstaande items overlopen en voel je je nog steeds helemaal klaar om je webshop te lanceren? Gefeliciteerd, dan ben je er helemaal klaar voor. Veel verkoopplezier!

Loop je toch nog ergens vast, aarzel dan niet om me te contacteren.

Laat een reactie achter